Innleiing
Det er vanleg å tale om to sentra for
hardingfelebyggjing i Noreg: Vestlands-tradisjonen i Hardanger/
Hordaland og Telemarks-tradisjonen i Bø. Tradisjonen i
Hardanger sæleg knytt til Botnen- karane er den eldste, og vart
vidareutvikla av folk av Hellandætta i Bø.
Andre liknande sterke tradisjonsliner i hardingfele-byggjing har vi
ikkje. Men det har seinare vore mange dugande hardingfele-makarar i
ulike deler av Sør-Noreg. Fremst mellom desse står Gunnar Røstad,
som budde meste av si tid i Oslo, og kanskje var den fremste av alle
felemakarane i Noreg. Fremste felemakaren i dag er Magne Kvamme
(1941-) som har fått gull på Landskappleiken både for fele og
hardingfele.
Les også
om Helland-ætta her.
Her er omtale av ein del kjente feler/hardingfeler.
|
Den eldste hardingfela
Den eldste tidfesta hardingfela er laga av Ola Jonson Jaastad
(1621-1694), lensmann i Ullensvang i 1650- og 60-åra. Fela er
tidfest 1651, og finst no ved Historisk Museum i Bergen - frå 1996
på utlån til Hardanger Folkemuseum. Det har vore noko tvil om
dateringa av denne fela. Fela har
berre 2 understrenger som var vanleg på dei gamle hardingfelene.
Desse felene var også ein god del mindre enn vanlege fiolinar.
Jaastad-fela er fint utforma, og må byggje på ein eldre
felemakar-tradisjon. At det fanst ein slik eldre tradisjon blir
også styrkt av at det finst endå eldre
feleskrin, såleis eit frå Voss med årstalet 1512.
Det finst fleire teoriar om grunnlaget for hardingfela. Den
eine går ut på at hardingfela er ei "etterlikning" av
den klassiske fiolinen. Kanskje har kunnskapen kome til
Bergens-området frå england/Skottland, der det var fleire
fiolintyper med understrengjer. Men
det skal og vere gode grunnar til å tru at ho har utvikla seg parallelt med
fiolinen frå eldre nordiske mellomalder-instrument som fidla
og gigja. Utan tvil har hardingfela blitt sterkt påverka av
fiolinen ikkje minst når det gjeld storleik og form. Hardingfela
har også mange trekk felles med den europeiske filinvarianten viola
d'amore som var i bruk på 1500 og 1600-talet, og hadde mange under-strenger.
|
Hardingfeleprosjektet
Norsk Folkemusikklag står for dette storstilt prosjekt som tar
sikte på å samle og systematisere mest mogeleg kunnskap om
utviklinga av hardingfela i Noreg. Norsk Kulturråd står for
hovudfinansieringa. Dei mest sentrale i prosjektet er Bjørn Aksdal,
Jan Petter Blom, Jostein Mæland og felebyggjarane Olav Vindal og
Sigvald Rørlien. Data om feler og feleskrin blir registrert på
data, og ein tar i bruk moderne metodar til å tidfesta instrumenta
og skrina - mellom anna såkalla dendron-kronologi (årring-analyse), og likeeins bruk av skriftekspertar og
kunsthistorikarar.
|
Andre tidlege felemakarar i Hordaland
Anders Andersen (ca 1690- ) frå Hardanger laga feler ,
også hardingfeler. Sønene hans
Lars Andersen (1741- ) og
Hans Andersen (1744 -) var begge dugande felemakarar som
budde i Bergen.
Engel Olsen Bjortveit (1756-1832) frå Kinsarvik var ein
dugande felemakar.
Anders Heldal (1811-1897) frå Hosanger dreiv
felemakarverkstad i Bergen og var kjent som ein dugande felemakar,
og mange nytta han til å vøle feler, såleis også Ole Bull. Han
laga mange feler som vart mykje brukt på Vestlandet.
Knut Øvretveit ( - 1924) frå Lindås laga i alt kring 1000
feler og fekk fleire prisar for felene sine. Både faren, bestefaren
og sonen var også spelemenn og laga feler.
Johannes Bårdsen Tveit (1786-1847) frå Samanger var ein av
dei aller beste og mest produktive felemakarane på si tid. Felene
hans vart kalla "Tveita-feler" eller
"Samanger-feler" og mange gode spelemenn nytta felene
hans. Tveit var oldefar til komponisten Harald Sæverud.
|
Eldre felemakarar i Valdres
I Valdres laga dei mest feler i
Botna-tradisjon.
Torstein Belgumsøygarden, Ulnes og sonen Nils Belgum
(Øygarde)var felemakarar. To av Nils sine feler finst på Valdres
Folkemuseum, ei etter Ola Hamre (Brøtaguten) og ei etter Jørn
Røn.
Lars M. Krøsshaug (1785-1839) og sonen
Lars L. Krøsshaug var felemakarar.
Knut N. Dale (1838-1912) laga feler.
Knut Ø. Rudi (1878-1972) Skammestein, Austre Slidre, var
kjent spelemann, og er den mest kjende felemakaren i dalen i nyare tid.
Han laga første fela medan han gjekk på folkeskulen. Han gjekk i
lære hjå Kleven i Oslo, og lærde også av Røstad. På jubileumsutstillinga i Oslo i 1914
fekk han gullmedalje for arbeidet sitt. I 1920-åra var han også i
Wien for å lære meir, og dette vart yrket hans. Rudi er særleg
kjent for strengespinninga si, og strengene hans vart nytta av
nærsagt alle spelemenn. Han
vart æresmedlem i LfS i 1958. |
|
Botnen-karane
Isak Botnen (1663-1759) - Isak Nielsen Skaar, er den første store, som det finst
skriftlege kjelder om, og budde først i Vikøyr og sidan i Ålvik.
Isak var fødd på garden Skaar, så dette etternamnet står på
sume av felene hans. Det vert fortalt at Isak ikkje ville lære felemakarkunsten til
sønene sine, men at Trond stal seg til lærdom gjennom eit kvisthol
i veggen, og at han først på dødslega til faren fekk læra
korleis den viktige fernissen skulle lagast. Visstnok finst det i
dag ca 15 kjente Isak-feler igjen. Den eine frå 1751 tilhøyrde i si
tid den kjende spelemannen Ola Håstabø (1826-99) frå Granvin i
Hardanger. Isak laga både flatfeler og hardingfeler. Hardingfelene
hadde eit varierande tal understrengjer, mest 2, men heilt opp i 6.
Det blir fortalt at Isak rundt 1680 skal ha fått fatt på eit
eksemplar av ei fidla, eit strykeinstrument frå mellomalderen.
Gjennom ein tilflytt autstlending fekk han også tidleg kjennskap
til den klassiske fiolinen. Ei hardingfele utan lok bygd av Isak i
1692 skal vere den nest eldste hardingfela ein veit om i dag (finst
på Hardanger Folkemuseum).
Trond Botnen (1713-1772) var den einaste av sønene til Isak
som gjorde feler. Han var svært dugande og laga ca 1000
hardingfeler og vart ein svært velhalden mann. Felene hans vart
selde ikkje berre på Vestlandet, men også til dalane autafjells i
Valdres, Hallingdal, Numedal og Telemark. I 20-årsalderen vart han
gift med Guro Olsdotter, enkja på Flatabø i Kvam, og flytta dit og
overtok garden i 1742. Etter det nytta han namnet Trond (Isakson)
Flatabø. I dag finst det att 30-40 Tronda-feler. Den eldste
norskprodusete fiolinen ein kjenner i dag er laga av Trond Flatabø
i 1764 (finst på Hardanger Folkemuseum). Felene til Trond er mindre
enn faren sine, som nærma seg den klassiske fiolinen i forma.
Sjovat Steinestø var gift med dotter til Isak Botnen og
lærde å byggje feler av verfaren, men var ikkje så flink som Isak
og Trond.
Les også det interessante
stykket om "Viol-Makeriet" i Hardanger frå 1766.
Botnen-felene vart selde over store deler av sør-Noreg, ikkje minst
på marknadane i Røldal, i Lærdal og på Kongsberg og vart på den måten
spreidd.
Den rike tradisjonen etter Botna-karane heldt seg ikkje så godt på
Vestlandet, men vart vidareutvikla i Telemark.
Den eldste norskbygde fiolinen vart laga av Trond Botnen i 1764, og
er no å finne på Hardanger Folkemuseum i Utne.
|
Telemarks-tradisjonen
Dei første Telemarks-felene vart truleg laga kring 1750. Det
første felemakarnamnet ein kjenner er Karl Rue (1742-1829), truleg
av dansk ætt. Han laga mange gode feler, og hadde sin eigen
ferniss, men felene hans var framleis små og hadde to understrenger.
Ein annan tidleg felemakar var Olav Gullbekk ( - 1836), far
til Sterke-Nils. Hans feler var ikkje så gode og fine som dei til
Rue.
|
Helland-tradisjonen i Bø
Jon Eirikson Helland I (1790-1862) var den første felemakaren i
denne slekta. Han var også spelemann, og lærde noko felebygging av
spelemannen Øystein Langedragen i Seljord og meir av Olav Gullbekk.
Felene til Jon var framleis små og hadde veik tone.
Erik Jonsson Helland (1816-1868) var eldste sonen til Jon og
vart den som i stor mon utvikla hardingfela frå Botnafele til
moderne hardingfele. Han viste tidleg stor givnad for å lage feler
og fekk vere med faren i verstaden. Han tok tidleg til å
eksperimentere med nye felevariantar - større og med fleire
understrenger. I 1861 fekk han statsstipend og reiste til Danmark
for å lære meir om felebygging. Han var også i Kristiania. I 1864
laga han ei av dei beste felene sine - Kjempa - som har vore eigd av
fleire gjeve spelemenn, mellom andre Leif Sandsdalen, Halvor Borgen
og Gunnulf Borgen. Eirik døydde berre 52 år gamal, men hadde då
omskapt hardingfela til slik vi kjenner henne i dag.
Dei to sønene til Erik
- Jon Eriksson Helland (1849-1869) og
Knut Erikson Helland (1851-1880) - hadde begge stor givnad for
felemakarkunsten, og laga ein del feler, men dei døydde tidleg
berre 20 og 29 år gamle.
Gunnar Olsen Helland (1852- ) frå Bø vart gift med
tvillingsyster til Knut Helland, og overtok både garden og
felemakarverkstaden og namnet Helland. Han vart ein flink felemakar
og vann mange premiar.
Gunnar Helland hadde 4 søner som vart felemakarar.
Olav G. Helland (1875-1946) - den eldste sonen til Gunnar - var
truleg den fremste av alle felemakarane i slekta og laga mange
svært gode feler og
vann mange premiar. Han budde frå 1896 på Notodden og hadde
verkstad der. Mange heldt hans hardingfeler for å vera dei beste i
landet, jamsides dei til Gunnar Røstad.
Dei to neste brørne Knut (1880-1920) og Gunnar (1889?-) reiste til Amerika og dreiv
som felemakarar der under firmanamnet "Helland Brothers".
Jon G. Helland (1897-) - den fjerde av brørne - var ein del år utanlands, slo seg så ned i
Notodden og dreiv saman med broren Olav.
Eilef Jonson Steintjønndalen (1821-1876) var bror til Erik
Helland, og arbeidde saman med faren og broren i verkstaden. Då han
gifta seg, kom han til ein plass under Folkestad i Bø, og tok
namnet der. Han laga feler heile livet, sers vene feler, men ikkje
så gode som broren Erik.
Knut Eilefson Steintjønndalen (1850-) var også ein
flink felemakar og laga svært fine hardingfeler.
Broren Jon Eilefson Steintjønndalen var også ein framifra
felemakar.
Knut K. Steintjønndalen (1887-1969) er den siste av dei
kjende felemakarane i Helland - Steintjønndalen-slekta. Han laga
opp mot 1000 feler.
|
|
Gunnar Røstad (1874-1947)
Mange reknar Gunnar Røstad som den fremste hardingfelemakaren i
landet. Han var frå Øvrebø litt nord for Kristiansand. Han byrja
tidleg å lage feler - flatfeler. Røstad lærde og å spele
flatfele og seinare også hardingfele mellom andre av Leif
Sandsdalen. Av han lærde han også å lage hardingfeler. I 1895
reiste han til Kristiania, og budde sidan der det meste av livet
sitt. Han lærde felemakarkunst av fleire felemakarar i Kristiania
mellom andre A.C.Kleven. Han rekna seg som utlærd frå ca 1900, og
etter 1908 var han felemakar på heiltid resten av livet. Han rekna
133 hardingfeler og 268 flatfeler for å vere meisterarbeid - alle
laga etter 1900. Men han hadde også laga mange gode feler før. Ei
av den beste felene hans vert kalla Dronninga og vart laga i
1914. Mange av dei fremste spelemennene i vårt hundreår har Røstadfeler
og tykkjer at dei er endå betre enn Hellandfelene. Les
meir om Gunnar Røstad her.
|
Torleiv
Frøysaa (1867 - 1949) (bilete)
var felemakar og spelemann frå Hornnes i Aust-Agder. Han var av
gamal spelemannsætt og både faren, bestefaren og fleire av
brørne hans var spelemenn, med røter frå Frøysaa i Iveland. Som
ung lærde han både Frøysaa-spel og spel frå Frøyrak, særleg av
Pål O. Frøyrak. Han tok utdanning som lærar og busette seg på
Gjøvik der han budde storparten av livet. Han spela orgel nokre
år, men sidan var det interessa for felespel og felebygging som
dominerte. Han reiste rundt om i landet og lærde spel av mange
kjende spelemenn, som Wilhelm Sorteberg, Gunnulf Borgen, Torkjell
Haugerud, Arne Bjørndal, Haldor Meland, Sjur Helgeland, Truls
Ørpen og andre. Han deltok på kappleikar og gorde det godt.
omkring 1900 fekk han interesse for felebygging. Etter å ha dreve
litt for seg sjølv, var han ei tid hjå Kleven i Oslo og ei tid
hjå Gunnar Røstad som han rekna for viktigaste læremeisteren sin.
Han bygde om og reparerte ein god del fiolinar, men av nybygging
vart det berre hardingfeler. Han har truleg bygd ein del over 100
til saman, mange av dei med svært høg kvalitet. Frøysaa slutta
som lærar i 1927 og flytta attende til Hornnes der han omkom i ein
brann 82 år gamal. Dei fleste av desse opplysningane er henta
frå boka om Gunnar Røstad som Kjell Chr. Midtgaard ga ut i 1997.
|
Ole
G. Skogly (1866 - 1939) (bilete)
frå Råengrenda i Krødsherad var ein god spelemann og felebyggjar.
Han lærte spel i Krødsheradstradisjon, men seinare også telespel
mellom andre av Torgeir Torgeirson ("Tarjei By'n"), sonen
til Myllarguten som verka som musikar og pianostemmer i Christiania.
Han byrja å lage feler, og lærde i Christiania ført av
sambygdingen Kleven og seinare av Gunnar Røstad. Han budde på
fleire ulike plassar, og sume av felene hans er signerte Ole Haugen
eller Ole G. Grønlid. Mange av felene han laga hadde sers god
tonekvalitet, og nokre usignerte feler han ein trudd har vore
Røstad-feler. Dei fleste av desse opplysningane er henta frå
boka om Gunnar Røstad som Kjell Chr. Midtgaard ga ut i 1997.
|
Andre felemakrar
Hans Johnsen Tjønn (1877-1962)
var særleg oppteken av teorien rundt avstemming
av hardingfela. Saman med sonen Jon H. Tjønn dreiv han feleverksemd
i mange år i Telemark, og var ei tid mellom dei mestproduserande
felemakarane i landet.
Jon H. Tjønn (1899-1966)
Han dreiv først felemakarverkstad saman med far sin i mange
år - og seinare etter at faren døydde. Mot slutten av
verksemda laga han ein del av sine beste feler. Jon var særleg
original og skapande i formgjeving og dekor.
Anders C. Kleven (1855-1909)
frå Krødsherad, var ein svært dugande felemakar som dreiv den kjende verkstaden og instrumenthandelen sin
i Oslo. Mange kjende felemakarar gjekk i lære hjå han, til dømes
Gunnar Røstad, Knut Ø. Rudi og Torleiv Frøysaa. Les
meir om han her.
Sveinung Gjøvland
frå Åmli
Anders Ødegaarden (1871-1943)
Han er truleg den best kjente felemakaren i Numedal. Han skal ha
laga 700-800 feler. Han var i Amerika to bolkar og laga mange
feler der også. Han var også ein god spelemann og heldt mange
konsertar.
Gjermund Strømmen (1898-1975)
er den mest kjende felemakaren i Numedal i nyare tid. Han skal ha
laga ca 300 feler.
Olav K. Venås
var frå Gransherad.
Anders Aasen (1909-1985)
Aasen var fødd og oppvaksen på den kjente fjellgarden Kjeåsen i
Eidfjord. Seinare busette han seg i sjølve Eidfjord. Han hadde ulike yrke, mellom anna rammemakar, breførar,
skifabrikkarbeidar og anna. Som felemakar var heilt sjølvlært og laga første fela i
1922. På 1950-talet og først på 60-talet hadde han ein aktiv bolk
som felemakar. Så var det pause i nokre år til han tok arbeidet
opp att ført på 70-talet dei siste 15 åra laga han mange
feler. Aasen-felene blir rekna som svært gode. I sine siste
år budde han i "kunstnarbustaden" etter Nils Bergslien.
Aasen var ein smålåten og fåmælt mann som levde nokså avstengt
både geografisk og sosialt, men gjennom grundige studiar skaffa han
seg inngåande kunnskapar, også om felebygginging. Verkstaden til Aasen er
seinare komen attende til Eidfjord som del av
Olaf G. Bu sin treverkstad.
|
Lars Hoem (1782-1852)
Han slo seg ned som fiolinmakar i Kristiansund ca 1820 og bygde om
lag 500 feler. Han lærde seg felemakarkunsten då han sat i fengsel
i England 1809-14. Anders Gjendem ga ut ei lite hefte om Lars Hoem i
1971. Felene til Hoem var av god kvalitet, men svært mange har
vorte øydelagde.
|
Sigurd
Øverås (1890-19??)
Han budde på Dale ved Kristiansund. Han var ein dugande spelemann
og organisator, men mest kjent er han som felemakar. Det var i 1920
han byrja laga feler, og reiste sidan og studerte felebygging i
Sverike, Tyskland, Østerike og Tjekkoslovakia. Gjennom 50 år bygde
han nærare 700 feler. han var elles sløydlærar i Bremsnes i 30
år. Første fela han laga selde han til Nils Hestnes, og vart
taksert til heile 600 kr. Øverås stod i brodden då Nordmøre
Spelemannslag vart skipa i 1932, og han gjorde ein god innsats som
formann der i mange år. Han var elles domar på ei lang rad
kappleikar rund om i fylket. Han hadde også programinnslag i
radioen. For arbeidet sitt med folkemusikken fekk han kongens
fortenstmedalje.
|
Sverre Sandvik (1918-1993)
Han var frå Bremanger, men flytta til Tinn i 1955 og hadde yrket
sitt i varehandelen. I 1977 vart han pensjonist og byrja som
felemakar. I 1983 gav han ut boka "Vi byggjer hardingfeler"
- den første boka av dette slaget. I løpet av ein 20-års periode bygde han
ca 400 feler. Han laga både feler og hardingfeler.
|
Håvard Kvandal (1911-19)
Han var frå Kvandal i Hardanger. Han tok tidleg til med
felemakararbeid attåt sitt vanlege arbeid, og var stort sett
sjølvlærd, men lærde noko av felemakarar i Telemark. Han vart
seinare felemakar på heiltid, og mange av dei beste spelemannene har
nytta hans feler. Han var heidererslagsmedlem i LfS og fekk kongens
fortensmedalje i gull i 1991. Av elevane hans kan nemnast sonen Harald
Kvandal i Nordfjord, Olav Vidal ved Hardanger Folkemuseum og Bjarne
Instanes i Bergen.
|
Arnulf Langfjell
(1926-1999)
frå Nesodden. Han laga første fiolinen i 1957. Han kom skikkeleg i
gang i 1977-78 og har etter det laga 111 fiolinar. Stilte ut fele
første gong på Landskappleiken i 1981, og mange gonger har han
fått førsteplass på utstillingar, og har også stilt ut i
utlandet med gode resultat. Han vann skandinaviske konkurransar. Han er kjent for å lage fiolinar med
svært god tone. Dei første 37-38 fiolinane bygde han etter ei
Guarneriusform, men gjekk seinare over til ei Kantuscher-teikning.
Fleire av musikarane i Oslo filharmoniske kjøpte seg feler av
Langfjell. Han døydde brått etter at han datt og slo seg.
|
Malvin Sølvberg
(1932 - 2003)
Han var spelemann, og felemakar ved sidaa av at han var bonde og
snikkar i fjelli i Stryn. Han laga i alt 34 feler og hardingfeler.
På feleutstillinga under Landskappleiken i Oslo 1981 fekk han beste
premie. Han var stort sett sjølvlærd som felemakar.
|
Felemakarar i dag
Det finst i dag fleire gode fele- makarar som lagar hardingfele. Ei
miljø for felemakrarbeid kan vi tala om ved Folkemuseet på
Fagernes og ved Hardanger Folkemuseum i Utne. På Fagernes er tradisjonen særleg knytt til felemakar
Olav Viken (1921-)
og i Hardanger til Håvard Kvandal (1911-) og arvtakaren Olav Vindal.
Ikkje minst har desse miljøa gjort eit viktig arbeid med å rigge
og sette i stand eldre feler.
Olav Viken (19 ) Fagernes har sett i stand felene til
mange kjende spelemenn, og han har fått svært mykje ros for
arbeidet sitt. Han har også bygt og vølt svært mange
langeleikar. På instrument- verkstaden der finn vi no unge
arvtakarar:
Knut Opheimsbakken, Sigvald Rørlien og Oddrun
Hegge.
|
Karl Johan "Kalle"
Karlsen (19-), pensjonert lensmann i Søndre Land har laga ca 80
feler, også ein del hardingfeler. Han har også laga mange knivar.
|
Olav Vindal
(-)
Felemakar ved Hardanger Folkemuseum. Teke over etter Håvard
Kvandal. Han er med i "Hardingfeleprosjektet".
|
Sigvald Rørlien
(-) Voss
Felemakar. Verkstad på Voss. Har vore domar i felebygging på mange
kappleikar. Er med i "Hardingfelepsosjektet".
|
Harald Kvandal (19
sonen til Håvard Kvandal arbeider som felemakar ved Folkemuseet på
Sandane i Nordfjord.
|
Magne Kvamme
(1941-)
frå Hønefoss er ein internasjonalt kjent fiolinbyggjar på heiltid, og er den
fremste i Noreg i dag. Han bygg både fiolin, bratsj , cello og hardingfele. Har
vunne mange internasjonale prisar, og den einaste som har vunn gull
for fiolin på Landskappleiken i 1993. (sjå intervju Spelemannsbladet
7/98). I 2002 fekk han gull for ei hardingfele på
Landskappleiken i Vågå, den første i "moderne" tid.
Fela er ein kopi av ei Olaf G. Helland-fele frå tidleg i 1930-åra.
Kvamme har ofte delteke med fiolinane sine på store utstillingar i
utlandet - utstillingar med 10 - 200 deltakarar. Han har aldri vore
dårlegare enn nr 17, og er difor å rekne som ein av dei beste i
Europa. I Ludvika i 1992 fekk ahan gull og likeeins i
Karlsborg i 1998. Han har ein 3. plass frå Praha i 1993, ein 7.
plass frå Mittenwald i 2001 og 4. plass frå Poznan i 2001.
Alt då han gjekk i gymnaset laga han to fiolinar. Han studerte
norsk, tysk og pedagogikk og arbeidde som lærar i realskole og
ungdomsskular på Ringerike. På 70-talet arbeidde han med å bygge
feler på deltid, men frå 1985 har han hatt det som heiltidsjobb.
Kvamme har lært det meste om fiolinbygging frå litteraturen, men
har vore på kort vitjing hjå Arne Hjort i Kjøpenhavn, og fått
hjelp av norskamerikanaren Kaare Bolgen. Han har også gått på
felemakarkurs som LfS arrangerte på Voss og Fagernes.
Vossingen Johan Opheim vekte interessa hans for hardingfeler.
Hardingfelene hars er i hovudsak i tradisjonen etter Helland og
Røstad.
|
Einar Løndal (1914-)
Han er mest kjent som ein dugande spelemann - son av Svein
Løndal og bror av Kjetil Løndal. Telemark. Han har i mange
år dreve å laga hardingfeler på fritida. Etter at han bygde nytt
hus, han har hatt felemakarverkstad i huset sitt på ned-sletta i
Tuddal.
|
Hauk Buen (1933-)
Hauk Buen frå Jondalen er mest kjent som ein av våre fremste
utøvarar på hardingfele. Han har det meste av livet vore
interessert i felebygging - ein arv frå faren Anders og bestefaren
og morbroren Jon H. Tjønn - og dei siste 20 år har det teke mykje av tida
hans, og han har bygt ei rad hardingfeler. Han har særleg vore
interessert i tonereinleik og klangharmonien i fela.
|
Harald Lund
(1939-)
Fødd i Trondheim, utdanna sivilingeniør frå NTH, har budd i
Osloområdet i lang tid, og arbeidd mellom anna ved EB og Oslo
tekniske skole. Han byrja byggje feler i 1972, då han kopierte
Gjøvland-fela til Søren Skaar. Han har arbeidd mykje med
tonedanning og avstemming av feler. Fram til 1998 hadde han laga ca
35 hardingfeler og 10 fioliner. Lund har fått mange medaljer på
feleutstillingar, og vunne landsutstillingar.
|
Mona
Junker Ellingsen (1966-)
Ho har fiolinverkstad i Vestby i Akershus. Ho har
fagbrev frå Chemnitz i Tyskland der også ho ettast frå. Ho gjekk og
studerte på Instrumentskolen på Jeløya og i Tyskland. I år 2000
hadde ho laga 5 fiolinar, ei hardingfele og nokre andre instrument (sjå
Spelemannsbladet 2/2000)
|
Anders
Buen (1970-)
Anders Buen er son til Knut Buen og bur i Oslo. Han reparerer og
lagar feler og hardingfeler i familietradisjon, dvs
Tjønn/Buen-tradisjon. Knut Buen lagar dekoren på felene.
|
Erling Aaning (1925 -)
er frå Opp-Stryn men har budd i Oslo-området det meste
av sitt vaksne liv. Han byrja å lage feler som godt vaksen, og som
pensjonist har han laga knapt 100 feler - dei fleste av dei
hardingfeler. Biletet viser han med den fela som Knut Trøen har
kjøpt.
|
Salve
Håkedal (19??
Håkedal er budett i Birkeland og har dreve som fiolinmaker frå
1984, og har laga over 100 fiolinar. Han har også laga ein del
hardingfeler.
|
Hornaas
Musikk i Oslo
Dette er ei kjent musikkforretning som Ragnvald A. Hornaas
etablerte i Storgata i Oslo i 1908. Han var frå Bjørkelangen,
og hadde i nokre år reist rundt å selt instrument -
harpeleik og torader då han byrja butikken. Sonen Ragnvald
Hornaas (jr) overtok butikken i 1952 og seinare 3. generasjon
med Stig Hornaas. Rundt 1975 spesialiserte forretninga seg
på akustiske instrument og god service. Hornaas driv både butikk,
en gros og verkstad. Det betyr at dei sel instrument, dei sel
materialar til dei som bygg instrument, og dei bygg og reparerer
instrument. Rundt 1940 byrja Åsmund Kleven, sonen til Anders
C. Kleven frå Krødsherad, med verkstaddrift og reparasjonar av
alle slags instruement. Arvid Flaen byrja hjå Hornaas i 1963
og Rudi Kreul frå Aust-Tyskland i 1965. Etter Kreul overtok Sevald
Bismo frå Skjåk som felemakar i 1994.
I fleire generasjonar har Hornaas vore ein sentral stad for
spelemenn og felemakarar.
|
Børre Lunde
(1916-)
Lunde er frå Stryn og har frå 1961 laga innpå 90 feler. Han er
sjølvlærd og arbeidde som veterinær før han vart pensjonist.
|
Grand Instrument sel ulike instrument
www.grandinstrumenter.no
|
|
|
|
|
|
|
|