Spelemanns-Jon
Ein takke-song til Jon på 70-årsdagen i 1990
I dag vil me hylle deg, Spelemanns-Jon,
for din trufaste innsasts med fela.
For alt du hev slite i lag og i lyd
for ringar og lag i denne vår by.
Vår takk for alt du hev spela!
Du lærde å spele i heimegrend,
i logn under Vikafjellsnut 1).
I syskjenflokken du snart vann deg rom
som gjevaste spelemannsgut 2).
Du lydde på folk og du lærde av foss;
du lærde å spele i bygder der vest,
du lærde av dei som kunne det best,
mellom andre av Sigbjørn på Voss
3).
Til Oslo kom du som vaksen mann.
Her vart det å starte på nytt 4).
Det gjekk ikkje lenge før vegen du fann
til Laget for folkemusikk.
Der fekk du lye og der fekk du lære,
av dei som best i landet sku' vere:
av meistrar som Kjetil og Torleiv og Odd 5).
*****************************
Det var valdrisen Bolstad som viste deg vegen
til Songdanslaget ein måndagskveld
6).
Og dermed byrja dei tretti-fem leikarring-år
7).
Ein innsats for ringar og lag som forslår!
Du har spela for mange ringar, du har spela for
mange lag 8).
Du har spela på øvingskveldar og kurs av alle dei slag.
Du har følgt oss på utferd og reiser i mange byar
og land 9).
Du har spela når vi dansa for gjester
på Bygdøy og Bristol og SAS 10).
Og på folkedanskveldar og festar.
Det hende knapt du melde pass!
Det er alltid så trygt når du fører bogen:
Takta er stødig og sikker, tonen er skir og rein;
tempoet lugomt, og aldri er du for sein.
Jau, vi visste så vel at det var ingen fåre,
når du sku' til Halli saman med Kåre
der oppe frå Movatn-grend 11).
For alle dei tusentals timar
du sleit på din spelemannskrakk;
for kveldar og seine næter
du skapte glede og fest med ditt spel;
for dette og alt det andre seier vi: Hjarteleg takk!
******************************
Jau, i dag vil me hylle deg Spelemanns-Jon
for alt det du lokka frå fela
av tonar og trillar og slått;
- som yre vårbekken dansar
- som trillande ungjentelått.
Du spela vår draum, og du spela vår von,
du spela vårt liv du Spelemanns-Jon.
Du spela vår sorg og vår saknad.
Det hørest så lett når bogen du stryk
og slåtten kjem spenstig og mjuk.
Men tenkjer vi etter så veit vil godt
at spelemannsliv er eit slit.
Me gløymer så lett, når dansen me
trør,
og glade på golvet oss svingar,
at du sit der einsam på spelemannsstol
og tryllar fram turdans og springar.
Det hende i blant - om ikkje så tidt -
når i kveldsseta stilt vi kvilde frå dansen -
at du finstemde fela
og måla i tonar ein bit av vår vestlandsnatur:
Somtid ei Vikafjells-budeie, og somtid ei Jølstra-brur
12).
*****************************
I dag vil me hylle deg Spelemanns-Jon
for din strålande innsats med fela.
For alt du hev slite i lag og i lyd
for ringar og lag i denne vår by,
Vår takk for alt du hev spela 13)!
Vebjørn Bakken
Forklaringar til ting som kan vere
vanskeleg å forstå i songen
1) Jon var fødd i Vik i Sogn i 1920.
tilbake til diktet
2) Han var den 4. i ein søskjeflokk på
9, eldst av gutane. Han byrja å spele 12 år gamal. Først
på hardingfele, men 3 år seinare på flatfele. Frå
han var ca 20 år gamal vart det mest hardingfele att. Frå han
vart familiemann i 1945, vart det svært lite speling før han
byrja på nytt i 1952.
tilbake til diktet
3) Jon gjekk i spelemannslære hjå
Sigbjørn Bernhoft Osa på Voss, og betalte då 4 kr timen.
Men dei første åra lærde han mest v sambygdingen Kristen
Bøe.
tilbake til diktet
4) Jon flytta til Oslo i 1958, og fekk seg arbeid
i Oslo Lysverker. Han gifta seg med Inga i 1963 og dei flytta til Bøgata
på Kampen, der dei har budd sidan.
tilbake til diktet
5) Jon byrja i Laget for Folkemusikk i 1958.
Mellom spelemennene der var fleire av dei beste i landet: Kjetil Løndal,
Torleiv Bolstad og Odd Bakkerud. Ei tid var Jon leiar for Vestlandsgruppa.
Jon har vore med på ein god del kappleikar, er A-klassespelemann
og har høgste spelemannsgraden, gullmerket, frå Noregs Ungdomslag.
tilbake til diktet
6) Torleiv Bolstad var fast spelemann i Oslo
Songdanslag frå 1950. I 1962 var Jon stundom vikar for torleiv, vart
kursspelemann frå 1963 og fast spelemann der i 1965 heilt fram til
1997. Songdanslaget hasr øvingane sine måndagskveldane.
tilbake til diktet
7) Frå Jon starta i Songdanslaget
i 1962 til han slutta i 1997 er det 35 år. (Oppdatert
etter at songen vart skreven.)
tilbake til diktet
8) Første gong Jon spela fdor Symra
var truleg på eit julebord på Gildevangen i 1962 eller 1963.
Han spela på kurs i Symra første gongen i 1966, og vart fast
spelemann i ringen frå nyttår i 1967. Jon var fast spelemann
i Symra til sumaren 1994, med unntak av to år. Jon har i ei årrekkje
vore fast spelemann for mange ringar: Songdanslaget, Symra, Sogn og Fjordaneringen,
Håløygringen og ringar på Folkemuseet. Sume år
hadde han fast speleing for fem ringar kvar veke, i sume av ringane både
på kurs og øving, i tillegg til helgespeling i Halli, på
festar og framsyningar.
tilbake til diktet
9) Jon har vore spelemann på utanlandsreiser
for mange ringar i Oslo-området til ei lang rekkje land i Europa
og til USA.
tilbake til diktet
10) Frå midt på 60-talet har Jon
spela svært mykje på framsyningar i symra. Mellom dei stadene
Symra hadde faste oppdrag heile sumaren var Bristol, Grand, Studentbyen
på Kringsjå, Folkemuseet, Holmenkollen Par Hotell og SAS-hotellet.
tilbake til diktet
11) På 60-talet var folkedanskveldane
alltid i Halli, og Jon sog Kåre Limseth, som budde på Movatn,
spela svært mykje i Halli.
tilbake til diktet
12) Frå si tid som flatfele-spelemann
har Jon fått betre teknikk enn hardigfelespelemenn flest, og det
er nyttig i mange litt vanskelege lydarslåttar som "Budeiene på
Vikafjell" og "Jølstrabrura".
tilbake til diktet
13) Det er god grunn tilå tru at det ikkje
finst nokon annan i landet som har spela så mykje for ringar og lag
som Jon Tryti.
tilbake til diktet