God
mottaking av dramatisk folkemusikk
|
Den
andre urpremieren med folkemusikk, -dans
og teater i samspel var eit populært innslag
på folkemusikkfestivalen i Førde. "Skal
- skal ikkje" fekk ståande applaus frå
publikum laurdag kveld. |
Morosamt
og anneleis var kommentar etter urpremieren i
Førdehuset laurdag kveld. Med blanding
av gamalt og nytt i tekst, musikk, dans og
kostyme blir førestillinga spanande og
overraskande. Språket og problemstillingane
er moderne, eller kanskje tidlause? Ein kan
kjenne seg att og le med, sjølv om det ligg
eit alvor bak. Det er nemleg ekteskapet det
handlar om i "Skal - skal ikkje".
Det store steget, tvilen og uroa til eit par
som skal giftast.
Folkemusikkgruppa
Kvarts har laga musikken til stykket og manus
er skrive av forfattaren Eldgrim Springgard.
Etter Førde blir det landsdekkande turne i
regi av Rikskonsertane.
|
Fornying
og utvikling
-
Prosjektet har blitt til i eit tett samarbeid mellom Førdefestivalen
og Rikskonsertane, fortel dagleg leiar for festivalen,
Hilde Bjørkum. – Vi tente på ideen om ei
nyskapande forestilling med Kvarts som den musikalske
kjernen, og er glade for at det no blir ein realitet.
Nokre
stikkord om ideane bak ”Skal – skal ikkje” er
nye og uprøva uttrykksformer innan
folkemusikksjangeren, og kunstnarleg fornying og
utvikling. Etter premieren i Førde ventar ei
landsdekkjande turné i regi av Rikskonsertane, med
start i Borre i Vestfold 13. september.
-
For Rikskonsertane er målet med dette prosjektet
todelt, seier Helge Skansen, konsertsjef i
Rikskonsertane. - På den eine sida ønskjer vi å
utforske kunstnarlege verkemiddel som kan styrkje
formidlinga av profesjonelt utført folkemusikk i
moderne konsertsalar. På den andre sida å lage ei
folkemusikkforestilling som kan bidra til å byggje
nye publikumsgrupper.
Perk,
dans og drama
Folkemusikkgruppa
Kvarts består av dei fire spelemennene Jo-Asgeir Lie,
Øystein Rudi, Tom Willy Rustad og Erlend Styve.
Gruppa vart skipa i 1998, og i 1999 fekk dei
Spelemannsprisen for debutplata Kvarts.
Hos Kvarts står kombinasjonen mellom tradisjonsmusikk
og det nyskapande sentralt. Medlemmene i gruppa har
ulik musikalsk bakgrunn, som spenner frå klassisk og
samtidsmusikk, via bluegrass og blues til folkemusikk.
Med Kvarts som kjerne i ein nyproduksjon med eit
utradisjonelt uttrykk, slik vi ser det i ”Skal –
skal ikkje”, er publikum garantert ei
konsertoppleving utanom det vanlege. Kvarts bevegar
seg mellom det eksperimentelle og det tradisjonelle,
og byr såleis på musikkuttrykk som både forsterkar
og kommenterer dramatikken i forestillinga.
Forutan
Kvarts involverer ”Skal – skal ikkje” ei rekke
andre kjende kunstnarar. Musikarane Berit Opheim og Øyonn
Groven Myhren spelar rollene som høvesvis brudgomens
mor og brura, medan skodespelar Hallvard Holmen spelar
brudgomen. Dansarane og musikarane Solveig Hårdnes og
Martin Myhr er maskeparet som både illustrerer og
influerer det framtidige brureparet i deira søken
etter den rette partneren så vel som den rette
avgjerda. Birger Mistereggens perkusjon gir heile
lydbildet ein spenst og eit ukonvensjonelt uttrykk.
Han spelar også
rolla som ”seremonimeister”.
Å
bruke vår eigen kultur
Manuset
og dramaturgien til forestillinga er ved forfattaren
Eldgrim H. Springgard. Han skildrar
prøvelsane eit ungt par opplever når
handhevarane av tradisjon møter mennesker med eit
meir moderne syn på livet – og på forholdet mellom
mann og kvinne. Slik tek forestillinga tak i store og
aktuelle spørsmål i ei form prega av humor,
dramatikk og musikk.
Språket
Springgard brukar speglar handlinga og settinga. Språket
er med på å understreke at
tradisjonelle rammer som tid og stad er brotne.
Dialogane blandar gamle ord og nye uttrykk, og
tekstene vrir og vender på gammalt og nytt.
-
I forestillinga prøver vi å vise at folkemusikk er
godt egna til å fortelje om det allmenngyldig, det
som gjeld folk flest. Folkemusikksjangeren blir ofte
sett på som rein tradisjonsmusikk for eit lite,
avgrensa miljø. Folkemusikken kan også vere aktuell
og bli nytta i ulike formidlingsformer, som til dømes
i ei teaternær forestilling som ”Skal – skal
ikkje”.
Springgard
refererer til den svenske regissøren Leif Stinnerbom
som har hatt regien på ”Skal – skal ikkje”.
Stinnerbom er mellom anna drivkrafta bak Västanå
teater i Värmland, der folkemusikk og tradisjonell
dans er berebjelkar i oppsetningane som har fått
internasjonal merksemd. Han var med i det kjente
bandet ”Groupa”, men har sidan 1990-talet vore
dedikert til koreografi og sceneinstruksjon. Nyleg
hadde han regien på Ibsens Peer
Gynt på Rogaland teater som fekk svært gode
kritikkar.
-
Leif Stinnerbom har i arbeidet med Västanå Teater
lagt den svenske kulturen og musikken til grunn i
utradisjonelle og gjerne eksperimentelle
sceneproduksjonar. Og her er vi ved kjernen bak
”Skal – skal ikkje”: Det handlar om å bruke vår
kultur til å formidle eit tidlaust, eller også eit
moderne innhald, og om det å få andre miljø, andre
musikarar og eit anna publikum interessert i
folkemusikken og miljøet rundt den.
Før
og no. Tidlaust og moderne
I
Leif Stinnerboms regi har ”Skal – skal ikkje” fått
nettopp dette preget av modernitet så vel som det
tidlause. Verken scenerekvisittar, scenografi eller
kostymer set handlinga inn i ei bestemt tid eller til
ein bestemt stad. Inger Stinnerbom har stått for
kostymene. Kostymene ber tradisjonen frå
folkemusikken og miljøet rundt den, men er laga med
små variasjonar som fortel oss at notida har sett
sitt merke på omgivnadane.
Maskeparet
vi møter i forestillinga, representert ved dansarane
Solveig Hårdnes og Martin Myhr, fungerer som eit
scenisk verkemiddel med tradisjon heilt tilbake til
det gamle Hellas og teateret i antikken. Som eit gresk
kor kjem dei fram og kommenterer handlinga, men med
dans og ikkje med ord. ”Her er dansen eit eige
scenisk verkemiddel,” seier Springgard, ”ikkje ei
tradisjonell kappleiksoppvisning. Maskeparet formidlar
noko mytisk – og mystisk.”
”Skal
– skal ikkje er ei forestilling der før og no
blir blanda,” seier Leif Stinnerbom. ”Det er min
inngang til folkemusikken, som ein musikk med røter
og tradisjonar, men også som noko som heile tida vil
vere i endring dersom tradisjonen skal vere i live.
Folkemusikken har mye å seie i vår tid - og forhåpentlegvis
også i framtida.”
Stinnerbom
jobbar alltid med ei slags blanding av teater, musikk
og dans, ofte med folkekultur som utgangspunkt.
Skilnaden på produksjonane han vanlegvis jobbar med
og ”Skal – skal ikkje” er først og fremst at
dette er eit konsertteater med hovudfokus på
konsertelementet, på musikken. Det er viktig at
musikken står i framgrunnen, seier han, sjølv om det
heile er sett inn i eit dramatisk konsept.
”Eg
likar Eldgrim Springgards tekst og dramaturgi veldig
godt,” fortset Leif Stinnerbom, ”der eit bryllaup
blir skildra utan dei vanlege bygdeklisjeane. Det går
an å problematisere kring desse tema også ut i frå
eit folkekulturperspektiv. Sjå til dømes på
bryllaupet i Peer
Gynt. Der går det heller ikkje slik som ein
ventar seg.”