Songdansen i 20 år ja, - er det verkeleg so lenge sidan?
Det var ikkje mange som trudde, at songdansen kunne vinne rom att her i
Noreg for 20 år sidan, - men sjå no i dag! Det er ikkje mange stader i
landet utan at dei har feista seg, i minsto.
Fyrste gongen for meg var då eg som 14-15 års småjente fekk vera med
Bondeungdomslaget nokre kveldar og fru Hulda Garborg lærde oss dei fyrste
stega og dei fyrste visene.
So vart dei ei framsyning ute på Folkemuseet som eg aldri gløymer. Alle
dei vakre nasjonale bunaderne og uppe på leikarvollen i den halvljose
sumarnatta. Og rytmen og songen verka so forundarleg kjend og kjær - som
eit fagert eventyr eg hadde kunna eingong for lenge sidan - og so gløymt
att. Og no vart det fortalt åt meg ånyo.
De eg var 161/2 år gamall heldt eg fyrste skeidet
mitt. Eg spara nok korkje elevane hell meg sjølv, for eg heldt det
gåande til kl 2-3 um natta.
I fyrstninga var interessa sjølvsagt ikkje stor. So er det med alt nytt
som skal brøyta seg fram. Det var no dette at det skulde syngjast til og
det skulde lærast vers - utanboks, - det skræmde mange. Eg laut gjera
lange reiser millom kvart skeid. Eit skeid i Østerdalent.t.d., - so eit
på Sørlandet, - og det tridje skeidet laut eg kanskje halde heilt uppe i
Trøndelag. Men eg var ung, og glad yver å gjera dette arbeidet og få
sjå so mykje av landet vårt. Berre på festane kjende eg meg fatig ender
og då, når programmet var dansa igjennom ein gong og dragspelet kom
fram, so dei kunde få seg ein "skikkeleg svingom". Då hende
det ofte at eg lova meg sjølv at "dette skeidet skulde vera det
siste".
På heimstaden min, i Oslo, freista eg ofte samla ein dansarring i
Bondeungdomslaget. Eg kryssa og tagg ihop nokre par, men det var
uråd å hald ringen saman, so det vart alltid nye å arbeida med. Soleis
gjekk då nokre år med skeid i ny og næ på bygdene og ender og då ein
liten ring i Oslo.
So var det at Bondeungdomslaget skulde ha 10-årsfest i 1909. Som den
yngste i festnemndi fekk eg i uppdrag å vera med og syta for moroa, og
kom då på at eg vilde feista samla nokre par til ein ring, som skulde
syna fram songdans på festen. Eg hadde laga nokre einfelde brigde i
dansemåten på sume av visene, - soleis liljeblomen til Bendik og
Årolilja, dansemåten til visa um Inga Litimor, Gudmund og Signeliti og
nokre til - då eg tenkte, at vart det meir brigde i dansemåten, so vilde
folk kanskje lika dansane betre. Eg hadde freista å dansa på denne
måten i bygdene siste skeida eg hadde halde, men aldri i Oslo.
Den vesle dansarringen gjorde lukke og avisene let vel dagen etter. Eg
fekk ringen til å halda saman enno ei tid, og laga so fleire dansar.
I 1910 vart Ole Bull-laget skipa med fru Hulda Garborg som formann.
Nestformann og skrivar var eg. Dette var fyrste songdanslaget. Det levde
ikkje lenge, då fru Garborg hausten 1911 reiste ut med "Det norske
spellaget" der ogso eg vart med. So nytt som arbeidet med dette laget
var, som var det ingen som kunde taka styringa på seg. Det vart ikkje
lyst til møte meir, laget somna av og kassestyraren, herr Sørum, gav
medlen åt laget til Bondeungdomslaget.
Sumaren 1911 skipa Vestmannalaget til ei ferd til Færøyane (bilete),
og prof.
Gjelsvik sytte for at eg kom med. Og då eg fekk sjå færingane dansa,
då fyrst skyna eg dansen. Heilt med måtte ein gjeva seg med heile
si sjæl so ein gløymde alt utanum og berre gikk upp i stemninga i
visa. Då vilde innhaldet i visa fanga oss so heilt, at vi ikkje trong
noko brigde i dansemåten til å fylla ut med. Og det er mi tru, at når
songdansen for ålvor vinn att romet sitt, då vil alle desse brigde i
dansemåten falla burt av seg sjølv.
Då eg kom heim frå Færøyane, freista eg å greida ut for elevane mine
kva songdans var. Eg fortalde um dansen eg hadde set på Færøyane og gav
meg ikkje fyrr eg fekk alle til å læra versa og syngja med.
Vi hadde fyrr alltid dansa i eit tempo, men no med den nye forståinga av
dansen let vi tempoet skifta - dansa livleg eller stilt - alt etter som
stemningane i visa skifte. Når visene vart tolka på denne måten, greip
dei lettare dansarane, og fleire og fleire tok til å skyna og vart tekne
av dansen. Og det er mange - mange år sidan no, at dei laut taka til
dragspelet på festane for å få seg "litt skikkeleg moro"
etter alt strevet med songdansen.
Etterkvart som dansen vann seg rom, fekk mange augo åpne for den
samfundsuppbyggjande verknad songdansen hadde. Lag som arbeidde tungt og
tregt, vart tidt som umskapa etter dei hadde teke til å arbeida med
songdansen, og gjekk med liv og lyst sidan. Snart var det so mange
lag som ynskte å læra dans at eg kunde reisa mest heile året, og taka
fylke etter fylke so eg slapp fara fram og attende frå eine landsenden
til hin for kvart skeid. Fleire gonger vart eg beden um å koma til
lærarskular, og elevane frå desse skeida vart som ferdige lærarar
spreidde ut yver heile landet. Dei tok dansen med seg og lærde so upp
ungdomen kvar på sin stad.
Hausten 1916 fekk eg hjelp av frk. Ingebjørg Fedje som i 4 år reiste
kringum og heldt skeid og gjorde eit godt arbeide.
Dei siste 3-4 åra har interessa vakse so fort, at ein reint må undra
seg. Der er no mange interesera leiklærarar som arbeider med
atterreisinga av songdansen. I Oslo tok fru og herr Øygard til å
arbeida, og gjer eit godt arbeid - ikkje minst med borna. Og det er borna
ein lyt byrja med - helst.
Det som verkeleg har verd, det vinn seg fram. Soleis med songdansen. Det
vesle fræet som fru Hulda Garborg sådde for vel 20 år sidan, det har i
dag vakse seg til eit stort tre, som strekkjer greinene sine ut yver heile
Noregs land.
|